Synalista

PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH ORAZ PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH
na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r.o ochronie sygnalistów obowiązująca w ABEK SP. Z O.O.z siedzibą w Jankowie


§ 1
Cel Procedury

  1. Procedura określa zasady i tryb zgłaszania przez Sygnalistów informacji o naruszeniu prawa (w tym informacji o uzasadnionym podejrzeniu dotyczącym zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w ABEK Sp. z o.o. z siedzibą w Jankowie) lub informacji dotyczącej próby ukrycia takiego naruszenia prawa).
  2. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
  3. Informacje zgłaszane przez Sygnalistę dotyczą korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego, bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia publicznego, ochrony konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych, interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej, rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych, konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i nie związanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.
  4. Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania w ABEK Sp. z o.o. z siedzibą w Jankowie i służy zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.
  5. Wdrożony system przyjmowania zgłoszeń umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości za pośrednictwem specjalnych, łatwo dostępnych kanałów, w sposób zapewniający rzetelne i niezależne rozpoznanie zgłoszenia oraz w sposób zapewniający ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym, represyjnym, dyskryminacyjnym lub innym rodzajem niesprawiedliwego traktowania w związku z dokonanym zgłoszeniem.
  6. Procedura ustalona została po konsultacji z przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz Podmiotu, wyłonionymi w trybie przyjętym w Podmiocie.
  7. Każda z osób wykonujących pracę w Podmiocie zobowiązana jest do zapoznania się z treścią Procedury (nowa osoba, która będzie wykonywała pracę w Podmiocie zobowiązana jest zapoznać się z treścią Procedury przed dopuszczeniem do wykonywania pracy).
  8. Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby Podmiot przekazuje informację o Procedurze wraz z rozpoczęciem rekrutQacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.


§ 2
Definicje

Niniejsze definicje mają charakter pomocniczy w stosunku do definicji objętych ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ilekroć w Procedurze jest mowa o:
  1. Podmiocie – rozumie się przez to ABEK Sp. z o.o. z siedzibą w Jankowie;
  2. Koordynatorze ds. obsługi Sygnalistów – rozumie się przez to jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej Podmiotu, lub podmiot zewnętrzny upoważnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych; Koordynator ds. obsługi Sygnalistów jest wskazywany w Zarządzeniu z dnia 16. 09. 2024 r. Podmiotu dotyczącym wprowadzenia lub zmiany Procedury lub zmiany Koordynatora;
  3. Bezstronnej Jednostce Organizacyjnej (BJO) – rozumie się przez to jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej Podmiotu, upoważnioną do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia, komunikację z Sygnalistą. BJO jest wskazywana w Zarządzeniu z dnia 16. 09. 2024 r. Podmiotu dotyczącym wprowadzenia lub zmiany Procedury lub zmiany BJO;
    Wyjaśnienie: Koordynatorem ds. obsługi Sygnalistów i BJO może być ta sama osoba lub jednostka organizacyjna w ramach struktury organizacyjnej Podmiotu.
  4. Procedurze – rozumie się przez to niniejszą Procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych;
  5. Sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, w tym pracownika, byłego pracownika, osoby ubiegającej się o zatrudnienie, osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorcy, akcjonariusza lub wspólnika, członka organu osoby prawnej, osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażystę, wolontariusza, praktykanta;
  6. Zgłoszeniu – rozumie się przez to informacje o naruszeniu prawa, dokonane za pośrednictwem przeznaczonych do tego Kanałów Zgłaszania;
  7. Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
  8. Działaniu następczym – rozumie się przez to postępowanie prowadzone w związku ze złożonym zgłoszeniem;
  9. Kanale Zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia;
  10. Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem, i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza, lub może wyrządzić Sygnaliście nieuzasadnioną szkodę, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.


§ 3
Dokonywanie zgłoszeń

  1. Koordynator ds. obsługi Sygnalistów oraz BJO działają na podstawie pisemnego upoważnienia Podmiotu i są zobowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały te czynności.
  2. Bezstronna Jednostka Organizacyjna, co do której z treści zgłoszenia wynika, że może być w jakikolwiek sposób zaangażowana w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot zgłoszenia, nie może analizować takiego zgłoszenia. W przypadku wpłynięcia wskazanego wyżej zgłoszenia, BJO zobowiązana jest wyłączyć się od działań i niezwłocznie poinformować o tym Dyrektora Podmiotu, który dokonuje wskazania innej BJO zobowiązanej do analizy zgłoszenia i podjęcia działań następczych.
  3. Sygnalista może dokonywać Zgłoszeń za pośrednictwem następujących Kanałów Zgłaszania:
    1. pisemnie - listownie na adres Podmiotu w zamkniętej kopercie z dopiskiem „zgłoszenie nieprawidłowości” – umożliwiającym przekazanie korespondencji bezpośrednio upoważnionej osobie,
    2. w postaci elektronicznej na adres: sygnalista@abek.pl
    3. ustnie - poprzez osobiste lub telefoniczne zgłoszenie do Koordynatora ds. obsługi sygnalistów w Abek Sp. z o.o. z siedzibą w Jankowie tel. 91 40 40 402 w dni robocze - wtorki i czwartki w godz. od 10.00 do 13.00.
  4. Wzór formularza Zgłoszenia stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej Procedury. Wzór formularza Zgłoszenia znajduje się na stronie www.abek.pl w zakładce „Sygnalista”.
  5. Na wniosek Sygnalisty Zgłoszenie ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku za zgodą Sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie nagrania rozmowy umożliwiającej jej wyszukanie lub protokołu spotkania, które odtwarza jego dokładny przebieg (Sygnalista może dokonać sprawdzenia protokołu, poprawienia i jego zatwierdzenia przez jego podpisanie).
  6. Składane Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje: datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa, opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa, wskazanie Osoby, której dotyczy zgłoszenie, wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia, wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego wraz z adresem korespondencyjnym lub adresem poczty elektronicznej Sygnalisty, zwanymi dalej „adresem do kontaktu”.
  7. Podmiot nie będzie przyjmował i rozpoznawał zgłoszeń anonimowych.
  8. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Osoba dokonująca zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło (tzw. zgłoszenie w złej wierze) podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
  9. W przypadku ustalenia, że w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, dokonujący zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy oraz w regulacjach szczególnych, w tym także w przepisach porządkowych obowiązujących w Podmiocie. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych lub osób wykonujących pracę zarobkową na innej podstawie niż stosunek prawny i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę/umowy cywilnej bez zachowania okresu wypowiedzenia.


§ 4
Działania następcze

  1. Dostęp do Kanałów Zgłaszania posiadają Koordynator ds. obsługi Sygnalistów oraz Bezstronna Jednostka Organizacyjna.
  2. Po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia Sygnalista otrzymuje od Koordynatora ds. obsługi Sygnalistów potwierdzenie dokonania zgłoszenia. Potwierdzenia dokonuje się na adres do kontaktu przekazany przez Sygnalistę, chyba że Sygnalista nie wskazał adresu do kontaktu.
  3. Koordynator ds. obsługi Sygnalistów oraz Bezstronna Jednostka Organizacyjna mają obowiązek podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych.
  4. Bezstronna Jednostka Organizacyjna może podjąć decyzję o odstąpieniu od weryfikacji Zgłoszenia w sytuacji gdy zgłoszenie jest w oczywisty sposób nieprawdziwe lub niemożliwe jest uzyskanie od Sygnalisty dodatkowych informacji niezbędnych do weryfikacji Zgłoszenia.
  5. Jeżeli Zgłoszenie pozwala na podjęcie działań następczych – w tym weryfikację zgłoszenia, następuje to niezwłoczne po wpłynięciu Zgłoszenia.
  6. Przy weryfikacji Zgłoszenia, o ile będzie to uzasadnione stanem faktycznym opisanym w Zgłoszeniu, zaangażowani mogą zostać specjaliści i konsultanci celem np. sporządzenia opinii prawnej dotyczącej przedmiotu Zgłoszenia.
  7. Bezstronna Jednostka Organizacyjna rozpoznaje Zgłoszenie oraz podejmuje działania następcze bez zbędnej zwłoki.
  8. Informacja zwrotna – informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych oraz powodów takich działań przekazywana jest Sygnaliście nie później niż w terminie 3 (trzech) miesięcy od potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia - w terminie 3 (trzech) miesięcy od upływu 7 dni od dokonania Zgłoszenia, chyba że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu.
  9. Po przeprowadzeniu weryfikacji Zgłoszenia Bezstronna Jednostka Organizacyjna podejmuje decyzję co do zasadności Zgłoszenia. W przypadku Zgłoszenia zasadnego, Bezstronna Jednostka Organizacyjna może wydać rekomendacje o stosownych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.


§ 5
Zakaz działań odwetowych

  1. Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia (zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego), a także ujawnienia publicznego – zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
  2. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie Procedury i mogą skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych z ABEK Sp. z o.o. z siedzibą w Jankowie.
  3. Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty (jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy przez Sygnalistę), jest w szczególności: odmowa nawiązania stosunku pracy, wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy, niezawarcie umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy Sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa, obniżenie wynagrodzenia za pracę, wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu, pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą, przeniesienie na niższe stanowisko pracy, zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych, przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych Sygnalisty, niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy, negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy, nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze, wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe, nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie, działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego – chyba że Podmiot jako Pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
    Za niekorzystne traktowanie z powodu dokonania Zgłoszenia uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w ust. powyżej.


§ 6
Dane osobowe

  1. Dane osobowe Sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą Sygnalisty.
  2. Sygnalista, który dokonał Zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić Koordynatora ds. obsługi Sygnalistów lub Bezstronną Jednostkę Organizacyjną oraz Inspektora Ochrony Danych Podmiotu, którzy zobowiązani są podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty.
  3. Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań.
  4. Podmiot przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia Zgłoszenia oraz podjęcia Działań następczych. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania Zgłoszenia nie są zbierane, a w przypadku zebrania są usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
  5. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem Zgłoszenia lub podjęciem Działań następczych oraz dokumenty związane z tym Zgłoszeniem są przechowywane przez Podmiot przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono Działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Podmiot usuwa dane osobowe oraz niszczy dokumenty związane ze Zgłoszeniem po upływie wskazanego wyżej okresu przechowywania. Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
  6. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach nie stosuje się.
  7. Przepisu ust. 6 powyżej nie stosuje się w przypadku, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo administracyjnych.
  8. W pozostałym zakresie do danych osobowych związanych ze Zgłoszeniem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów oraz inne obowiązujące przepisy prawa, w szczególności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).
  9. Klauzula informacyjna spełniająca obowiązek informacyjny wynikający z RODO stanowi Załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.


§ 7
Rejestr Zgłoszeń

  1. Każde zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń.
  2. Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Koordynator ds. obsługi Sygnalistów.
  3. Rejestr Zgłoszeń zawiera co najmniej: numer zgłoszenia, przedmiot naruszenia prawa, dane osobowe Sygnalisty oraz Osoby, której dotyczy zgłoszenie – niezbędne do identyfikacji tych osób, adres do kontaktu Sygnalisty, datę dokonania zgłoszenia, informację o podjętych działaniach następczych, datę zakończenia sprawy.
  4. Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności, a dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono Działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
  5. Podmiot jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze Zgłoszeń.


§ 8
Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych

  1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem procedury przewidzianej w Procedurze, w szczególności gdy: w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w Procedurze Podmiot nie przekaże informacji zwrotnej Sygnaliście lub Sygnalista ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe, lub w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Podmiot z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Podmiotem a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Podmiotu w naruszeniu prawa.
  2. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.


§ 9
Postanowienia końcowe

  1. Za adekwatność i skuteczność funkcjonowania Procedury odpowiada Koordynator ds. obsługi sygnalistów.
  2. Ocena adekwatność i skuteczności Procedury dokonywana jest raz na 2 lata, począwszy od dnia jej wejścia w życie przez podmiot zajmujący się audytem wewnętrznym Podmiotu.
  3. Przeglądu Procedury dokonuje się systematycznie, nie rzadziej niż raz na 2 lata, począwszy od dnia jej wejścia w życie
  4. Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych Podmiotu odpowiedzialni są za zapoznanie wszystkich podległych sobie osób wykonujących pracę z postanowieniami Procedury.
  5. Koordynator ds. obsługi sygnalistów odpowiedzialny jest za wstępne i regularne szkolenia z zakresu objętego Procedurą.
  6. Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty Podmiocie – poprzez umieszczenie Zarządzenia wprowadzającego Procedurę jako ogłoszenia na tablicy ogłoszeń.


Pliki do pobrania:
Załącznik nr do 1 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych - fomularz zgłoszeń
Załącznik nr do 2 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych – Klauzula informacyjna RODO